Kaip mus rasti Telefonas Klaustukas Sitemap

Parodų archyvas

Jillian Edelstein paroda „Istorijos iš žemės, istorijos iš jūros“

2021 m. spalio 8 d. – 2021 m. lapkričio 21 d.

„Istorijos iš žemės, istorijos iš jūros“ – pirmoji menininkės Jillian Edelstein paroda Lietuvoje ir visame Vidurio bei Rytų Europos regione. Asmeninę biografiją pindama su dokumentiniais liudijimais, autorė gilinasi į dabartinės pabėgėlių krizės Europoje ir istorinės masinės migracijos visame pasaulyje sankirtą. Sykiu, pasitelkiant atmintį, archyvavimo ir šiuolaikinės fotografijos įrankius, parodoje nagrinėjami perkėlimo procesai, jų palikimas, politika bei istorijos, tebeišliekančios itin opios ir aktualios ir šiandien.

Tarptautiniu mastu žinoma Londone įsikūrusi fotografė Jillian Edelstein pati yra imigrantė; kūrėja į Britaniją atvyko iš Pietų Afrikos Respublikos. Taikydama savo įprastinį metodą – fotožurnalistiką derindama su socialiniu dokumentavimu, – autorė pasakoja apie milijonus žmonių, kurie buvo priversti palikti savo namus dėl karo, konfliktų ir augančio ekstremizmo Afrikoje bei Artimuosiuose Rytuose. Tyrinėdama asmeninės istorijos ir kolektyvinės atminties sąsajas bei tarp jų tvyrančias įtampas, Edelstein gilinasi į savo pačios šeimos istoriją: ši parodoje savo ruožtu atliepia šiandieninių migrantų ir prieglobsčio prašytojų gyvenimus, šiems į Europą atvykstant iš itin sudėtingomis aplinkybėmis paženklintų pasaulio vietų.

Parodoje sujungiami du skirtingi fotografiniai liudijimai: pirmasis – 2015–2016 m. Kalė (Prancūzija) pabėgėlių stovyklose – vadinamosiose „Džiunglėse“ – ir Graikijos Lesbo saloje užfiksuotų fotografijų rinkinys, sukurtas organizacijos „Counterpoints Arts“ užsakymu; antrasis – asmeninė vaizdinė kronika iš Edelstein kelionių į Rytų Europą 2010-2018 m. ieškant istorijoje pranykusios jos giminaičių šakos. Šie vaizdai perpinami ir su naujesnėmis asmeninėmis fotografės nuotraukomis iš jos viešnagės Linozos ir Lampedūzos salose Italijoje 2020 m. spalį. Šių saulėtų, įstabaus grožio paplūdimiais nužarstytų Viduržemio jūros vietovių peizažai menininkei tapo erdve vizualinei dokumentacijai – pastarojo meto migracijos bangos paliktų daiktų, nuolaužų ir pėdsakų archyvui kurti.

Itin paveikiuose Edelstein darbuose matome sustingusią gamtą, liudijančią nesibaigiančių beviltiškų pabėgėlių kelionių pėdsakus žemėje ir jūroje, jų patirtus sunkumus ir pareikalautas aukas, ir sykiu apgaulingą, iš pirmo žvilgsnio nekaltų dabartinės Rytų Europos kraštovaizdžių grožį, ramybę bei paslaptingumą, slepiantį paslėptas, palaidotas arba represuotas XX a. pirmosios pusės traumas.

Analoginių ir skaitmeninių fotografijų sampynoje randasi kritinis tyrimas, kuriame sujungiant beveik užmirštas istorijas ir tolimus maršrutus išryškėja emocinė kelionė laiku ir erdve. Nuotraukas taip pat lydi atrinktos menininkės dienoraščio ištraukos, kuriose apmąstomi užfiksuoti vaizdai ar kontekstualizuojami už jų slypintys procesai.

Veikdama ir kaip fotografė, ir kaip pasakotoja, Edelstein nušviečia laikui nepavaldžią, ciklišką migracijos procesų prigimtį, tapatybės sąvokas, namų neturėjimą, sienas ir pražūtingas priverstinės tremties pasekmes. Pasitelkiant istorinę perspektyvą, parodoje siekiama išgryninti ir persvarstyti su pabėgėliais ir migrantais susijusius stereotipus bei panagrinėti, kaip kuriama ir atliekama pati istorija, ir kaip įsisenėjusios netolerancijos, rasizmo, ksenofobijos bei antisemitizmo topografijos šiandien sukelia itin skaudžius atgarsius. Atsižvelgiant į nūdienos kraštutinių dešiniųjų partijų ir retorikos stiprėjimą visoje Europos Sąjungoje, pasaulines populizmo jėgas ir baime, atskirtimi, susiskaldymu bei „kito“ demonizavimu pagrįstą jo valdymą, čia išryškinamos grėsmingos šių veiksnių šaknys ilgoje prietarų, išnaudojimo ir naikinimo istorijoje. Taip „Istorijos iš žemės, istorijos iš jūros veikia tarsi atspirties taškas metant iššūkį politinei ir socialinei amnezijai bei siūlant plačiau panagrinėti tiek praeities, tiek šiandienines nepastovumo bei perkėlimo sąlygas.

Apie menininkę

Jilian Edelstein – žymi britų fotografė, dirbanti portretinės ir dokumentinės fotografijos srityse. Gimusi ir užaugusi Pietų Afrikos Respublikoje, kūrėja įgijo socialinės darbuotojos išsilavinimą, o 9-ajame dešimtmetyje pradėjo dirbti spaudos fotografe Johanesburge. Menininkės darbai, skirti tokių nevyriausybinių organizacijų kaip „FXB International“, „Oxfam“ ir „Gelbėkit vaikus“ Afrikoje, Indijoje, Kinijoje bei Pietų Amerikoje kampanijoms plačiai publikuoti ir eksponuoti visame pasaulyje. Edelstein taip pat yra Karališkosios fotografijos draugijos garbės narė.

2002 m. išleista autorės knyga „Tiesa ir melagystės: PAR Tiesos ir susitaikymo komisijos istorios“ („Truth and Lies: Stories from South Africa’s Truth and Reconciliation Commission“) pelnė „Kobal“ Knygos apdovanojimą ir „Visa D‘Or“ premiją. Londono Nacionalinėje portretų galerijoje sukaupta daugiau kaip šimtas Edelstein darytų portretų. 2018 m. ji buvo įtraukta į Britanijos Karališkosios fotografijos draugijos 100 tarptautinių fotografijos herojių sąrašą, o 2020 m. Julios Margaret Cameron apdovanojimuose gavo Abstrakčiąją premiją. Tarp naujausių autorės projektų – plaukimą šaltame vandenyje iliustruojanti serija „Vandens žiurkės“ (The Water Rats) ir du muziejų užsakymai – „Kartos: Holokaustą išgyvenusiųjų portretai“ (Generations: Portraits of Holocaust Survivors) Imperinio karo muziejuje Londone, eksponuojami iki 2022 m. sausio mėn., ir paskutiniųjų likusių pamestinukų portretai Londono „Foundling“ Pamestinukų prieglaudos muziejui (pristatysima netrukus). Šiuo metu Edelstein taip pat filmuoja paskutinius interviu ir montuoja pilnametražį dokumentinį filmą apie bipoliniu sutrikimu sergantį „Oskarui“ nominuotą amerikiečių scenaristą Normaną Wexlerį.