Savo veiklas toliau sėkmingai plėtoja projektas „Kultūra atrakina: paveldo pažinimas mokytojams“. Jis skirtas ugdymo specialistams suteikti žinių ir įgūdžių, reikalingų norint veiksmingai įtraukti kultūros paveldo pažinimą į formaliojo ugdymo procesą.
Nuo 2023 m. vasario 9 d. iki 2025 m. gruodžio 31 d. Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka vykdo Kultūros ministerijos finansuojamą projektą „Kultūra atrakina: paveldo pažinimas mokytojams“ (vertė 90 000 Eur).
Dar 2022 m. Lietuvoje buvo atliktas nematerialaus kultūros paveldo išsaugojimo ir aktualizavimo būklės ir jos gerinimo galimybių tyrimas. Išvadose pažymėta, kad nematerialaus kultūros paveldo ir švietimo sintezė yra „ypač svarbi dėl nematerialaus kultūros paveldo vertybių – žinių, įgūdžių ir nuostatų, kurie yra perduodami iš kartos į kartą mokymosi proceso metu“.
Nagrinėjant tyrimo rezultatus taip pat buvo pastebėta, kad formaliojo ugdymo sistemoje vaikai ir jaunimas nėra pakankamai sudominami kultūros paveldu, nėra ir tinkamai su juo supažindinami.
Siekdama, kad pedagogai integruotų žinias apie kultūros paveldą į mokymo procesą ir taip sudomintų mokinius, Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka kartu su Kultūros ministerija inicijavo projektą „Kultūra atrakina: paveldo pažinimas mokytojams“. Jis skirtas ugdymo specialistams suteikti žinių ir įgūdžių, reikalingų norint veiksmingai įtraukti nematerialaus kultūros paveldo pažinimą į formaliojo ugdymo procesą.
Projektą įgyvendinanti Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka kartu su profesionalių lektorių, švietimo konsultantų komanda „Ugdymo meistrai“ organizavo keturių dalių praktinių mokymų ciklą.
Pirmas projekto etapas vyko 2023–2025 m. Jo metu įvykdyta 12 įžanginių e. mokymų ir 24 praktinių mokymų renginiai 1–12 klasių mokytojams.
Per 2024 m. įvyko 12 praktinių mokymų, pavasario ir rudens sesijos, iš viso juose dalyvavo 87 mokytojai. Reikšminga, kad projektu susidomėjo mokytojai iš visos Lietuvos, norintys pažinti kultūros paveldą ir atrasti galimybių integruoti jį į ugdymo turinį.
Balandžio ir gegužės mėnesiais vyko mokymai mokytojams „Kultūros paveldo ugdymo principai“ ir „Kultūros paveldo išsaugojimas“. Programos metu dalyviai lankėsi Valdovų rūmuose, Klaipėdos pilies muziejuje, Kauno kultūros centre, Ievos Simonaitytės viešojoje bibliotekoje, Kauno Vinco Kudirkos viešojoje bibliotekoje ir, žinoma, Lietuvos Nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje. Dalyviai tyrinėjo kultūros paveldą, diskutavo ir analizavo jo pritaikymo ugdymui galimybes, ieškojo idėjų, kūrybiškai žvelgė į kultūros paveldo aktualizavimą.
Rugsėjo ir spalio mėnesiais vyko mokymai mokytojams „Interpretuojant kultūros paveldą: formos ir metodai“ ir „Kultūros paveldo vertės: šeimos ir giminės paveldas“. Programos metu dalyviai lankėsi Signatarų namuose, Ievos Simonaitytės memorialiniame muziejuje, Miko ir Kipro Petrauskų namuose, Klaipėdos dramos teatre, Vytauto Kasiulio dailės muziejuje ir Ąžuolyno bibliotekoje. Ypatingos ne tik aplankytos vietos, bet ir veiklos jose – programos mokymus papildė edukacijos, ekskursijos su gidais ir galimybė atrasti naujus mokymo(si) formatus per skirtingas patirtis, kurias suteikė edukatorai.
2025 m. metais mokytojų laukia dar 12 mokymų, kuriuose jie sužinos, kaip kūrybiškai aktualizuoti ir įtraukti kultūros paveldą į pamokų turinį. Balandžio ir gegužės mėnesiais mokytojai turės galimybę susipažinti su kultūros paveldo ugdymo aspektais ir kultūros paveldo perteikimo subtilybėmis SUP (specialiųjų ugdymosi poreikių) vaikams.
Pasak kultūros viceministrės dr. Ingridos Veliutės: „Šis projektas – tai strateginė investicija į kultūros dėmens akcentus švietime, šių dviejų sričių sąveiką. Jis padeda stiprinti mokytojų kultūrinį raštingumą, gebėjimus integruoti kultūros paveldo tematiką į ugdymo procesą. Tai leidžia kurti inovatyvias, įtraukiančias pamokas, kurios ne tik perteikia žinias, bet ir ugdo mokinių kritinį mąstymą, kūrybiškumą ir pilietiškumą, pasididžiavimą valstybės istorija ir kultūra. Tikime, kad ši programa turės ilgalaikį teigiamą poveikį ir bendram kultūros paveldo svarbos suvokimui visuomenėje“.
Daugiau informacijos skaitykite čia ›
Projektas „Kultūra atrakina: paveldo pažinimas mokytojams“ finansuojamas 2021–2030 m. Kultūros ministerijos Kultūros ir kūrybingumo plėtros programos pažangos priemonės „Tvarių prielaidų ir paskatų aktualizuoti kultūros paveldo vertybes sukūrimas“ lėšomis.