Telefonas Klaustukas Gestu kalba Sitemap
2020 m. balandžio 2 d.

Kritinis skaitymas: kas tai ir kaip to išmokti?

Dažnai tekstą, pavyzdžiui, grožinės literatūros, laisvalaikio žurnalo ar tinklaraščio, skaitome tiesiog savo malonumui – tai vadinama pasyviu skaitymu. Pasyviai ne tik skaitome, bet ir „vartojame“ medijas – jaukiai įsitaisę žiūrime filmus, gamindami vakarienę įsijungiame televizijos žinių laidą, važiuodami automobiliu klausomės radijo. Pasyviam skaitymui priešingas yra aktyvus arba gilusis skaitymas, dar kitaip – kritinis. Kritinis skaitymas kviečia priimti tekto iššūkį ir sufleruoja, kad tekste gausu informacijos, į kurią būtina įsigilinti siekiant suprasti, ką autorius iš tiesų sako.

Neretai skaitytojas intuityviai jaučia, ar tekstas yra patikimas, ar priešingai – jo vertė abejotina. Deja, intuicija nenuveda toliau nei nuostata tikėti ar ne. Siekdamas priimti argumentuotą sprendimą, kodėl pasitiki ar nepasitiki informacija, skaitytojas turi pasitelkti kritinį mąstymą bei kritinio skaitymo įgūdžius. Taigi, kas yra kritinis skaitymas ir kaip jo išmokti?

Kritinis skaitymas reiškia įsitraukimą į skaitomą tekstą ir aukštesnio lygio mąstymo įgūdžių – tokių kaip interpretacija, klausinėjimas ir vertinimas – naudojimą skaitymo procese. Tam įtakos turi ir išankstinės skaitytojo žinios, kurios yra reikšmingos tiek skaitant tekstą kritiškai, tiek skaitymo procese lavinant metakognityvinio mąstymo įgūdžius. Svarbiausia taisyklė – nepriimti skaitomo teksto pažodžiui. Atsižvelgiant į minėtus faktorius, kritinis skaitymas negali būti apibūdinamas tik kaip supratimo procesas, jis taip pat apima aktyvaus mąstymo procesą. Be skaitymo įgūdžių, reikalingi ir kalbiniai įgūdžiai. Tekste svarbu atpažinti įtikinti siekiančią kalbą, skeptiškai vertinti pateiktą informaciją ir suprasti skirtumą tarp tikrovės ir nuomonės (Sallabas, Ozcan, 2020).

Gana dažnai sutinkama informacija, kuri yra faktų ir nuomonių mišinys. Siekiant suvokti tokį tekstą, pirmiausia reikia jį iškonstruoti, atskiriant faktus nuo nuomonių, o tada sukonstruoti iš naujo. Taigi, kiekvienas žodis yra svarbus, ypač skirtas ką nors įvertinti: daug ar mažai, geras ar blogas ir panašiai. Būtina atkreipti dėmesį, ar tokie vertinimai ir nuomonės yra tinkamai pagrįsti. Svarbu atpažinti argumentavimo klaidas ir, jeigu yra galimybė, patikrinti faktų tikrumą.

Kritiškai įvertinti tekstą padės klausimai:

  • Ką tekstas sako: kokia informacija skaitytojui pateikiama?
  • Ką tekstas daro: kokias emocijas sukelia, kokių veiksmų skatina imtis?
  • Ką tekstas reiškia: ką iš tiesų norima pasakyti, koks autoriaus tikslas?

Lavinti kritinį skaitymą padės teksto ištraukų ir pastabų žymėjimas. Tai galima daryti tiek skaitant popierinę teksto kopiją, tiek elektroninį tekstą.

Elektroninėje erdvėje lengva sekti puslapius, paryškinti dėmesio vertas ištraukas, žymėti pastabas ir mintis – čia tam gausu vietos, kitaip nei rašant ranka ant popierinės teksto kopijos. Markas N. Jensenas ir Lauren F. V. Scharff (2019) mano, kad technologijų raida bei tobulėjantys elektroninio teksto skaitymo ir žymėjimo įrankiai itin paskatins skaitymo elektroninėje erdvėje populiarumą. Tiesa, jų tyrimas rodo, kad kritinis el. tekstų skaitymas, ypač akademiniais tikslais, reikalauja tam tikrų įgūdžių ir įpročių, kurie turi būti lavinami. Šis mokymosi progresas reikalauja laiko ir pasiruošimo prisitaikyti prie besikeičiančių technologijų ir įrankų, tačiau autoriai pastebi, kad kritinio skaitymo mokymasis elektroninėje erdvėje gali turėti didesnių privalumų nei skaitant popierinius tekstus.

Iš pradžių atrodęs sudėtingas ir reikalaujantis kompleksiško mąstymo įgūdžių, kritinis skaitymas, pamažu jį praktikuojant ir lavinant, gali tapti natūraliu įpročiu. Tiesa, anot mokslininkų, kritinio skaitymo lavinimas – tai mokymosi visą gyvenimą procesas.

Šaltiniai:

Jensen, Mark N., Scharff, Lauren F. V. (2019). Improving Critical Reading with E-Texts: A Controlled Study in a Collegiate Philosophy Course. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning [interaktyvus], 19(3), p. 49–64 [žiūrėta 2020-03-26]. Interneto prieiga: https://scholarworks.iu.edu/journals/index.php/josotl/article/view/23978/32735.

Sallabas, M. E., Ozcan, S. (2020). Analysis of the Critical Reading and Comprehension Skills of Gifted and Normally Developed Students. International Online Journal of Educational Sciences [interaktyvus]. 12(1), p. 265–283 [žiūrėta 2020-03-31]. Interneto prieiga: http://www.iojes.net/Makaleler/25e86e32-f5db-482a-833e-74aa331e7422.pdf.